Onze reis naar Zuid Afrika

4 maart 2017 - Ohrigstad, Zuid-Afrika

IMG_1181IMG_0180IMG_0874IMG_0772IMG_0731IMG_0642IMG_0877IMG_0665IMG_0328IMG_0414IMG_0426IMG_0160IMG_0347Het is nu woensdag 22 februari en we hebben de koffers gepakt. Morgen vroeg op en richting Schiphol. Maar we hebben inmiddels al een bericht gekregen van de KLM dat niet met zekerheid te zeggen is wanneer onze vlucht vertrekt. Dit in verband met het verwacht slecht weer. Dus afwachten. Morgen zal er van schrijven waarschijnlijk niets komen. Maar daarna probeer ik jullie op de hoogte te houden van onze reis.Zondag 26 februari. Donderdag 23 februari vroeg vertrokken vanuit Oldenzaal om op tijd op Schiphol te zijn. We vliegen om 10.15 uur. Er is stroom voorspeld, maar s ochtends valt het met de wind nog wel mee. Op voorhand rijden onze treinen al aangepast. We zijn op tijd, gelukkig maar, wat op Schiphol zelf moeten we uren in de rij staan. Eerst voor de goederen controle en daarna voor het paspoort. Kunnen zo vanuit deze rijen door naar het vliegtuig.  Even gezellig winkelen op Schiphol is er niet bij. De vlucht verloopt voorspoedig en we landen op tijd. Het gewone gedoe, geld pinnen in de bus en richting ons hotel of te wel onze logde. We zitten allemaal in kleine huisjes, met daarin twee inmens grote bedden. 1 bed heeft het formaat van een Kingsize bed.  Half een in bed. Vanuit de verte kunne we elkaar goedenacht wensen.. morgen bezoeken we Johannesburg en Pretoria.Vrijdag 24 februari.  Redelijk op tijd op, ontbijten en daarna worden we in de bus geladen. Wat overigens een prima ruime bus is. En dan ri Pretoria. We zullen een bezoek brengen aan het Paul Krugerhuis. Daar aangekomen worden als redelijk makke schappen naar binnen gedreven, er komt een demonstratie aan en de politie vindt het niet zo fijn als wij daar in verstrikt raken. Voordeel. We hoeven geen entree te betalen. Nadeel, naar het Kruger huis verlaten we Pretoria weer, te rumeurig in de binnenstad. We gaan naar het Voortrekkersmonument. Ook mooi, en erg groot, vandaar hebben we een mooi uitzicht op Pretoria. Hierna staat een bezoek aan Soweto op het programma, eerst lunchen daar en dan een wandeling in combi met een bus tour onder leiding van een gids uit Soweto. We zien grote verschillen. Maar toch ook heel vriendelijke mensen, die het leuk vinden dat we rondkijken. Er zal nog veel moeten gebeuren in Afrika, maar van sommige is de wil er wel. Daarna terug naar de Lodge. Morgen verder, eerst nog Pretoria en daarna richting Middelburg, Ohrigstad. Vandaag zaterdag 25 februari. Vanmorgen vroeg eerst nog wat belangrijke gebouwe, tenminste volgens onze reisleidster, bekeken in Pretoria. Mochten nog niet echt los lopen in Pretoria van wege demonstraties. Daarna een verschrikkelijk groot standbeeld van Nelson Mandela bekeken en vanaf dat moment zette onze chauffeur de sokken er in en reed ri. Ohrigstad, Hannah lodge. Een lange maar wel mooie reis . Prachtig beelden van de golvende heuvels in Afrika. Goed drie uur waren we op de plaats van bestemming. Een lodge midden in een park. Koffers uitladen , huisje opzoeken en wat rondlopen. Om half vijf hebben we een Game drive, of te wel een ritje door de bush om dieren te ontdekken. Die er zeker zijn, want vanaf Hannah lodge zien we in de verte van alles lopen. Goed half vijf zit iedereen klaar in een grote truck om op pad te gaan. Even wachten tot de wind iets voorbij is en dan vertrekken we. We zijn nog geen 100 meter op weg en het begint te regenen,  net alsof ze daarboven even het bad leeg gooien. Ondanks de overkapping is een groot gedeelte van onze groep binnen 5 minuten volledig doorweekt. De ranger voorop in de truck kan zichzelf uitwringen. Dus die neemt het besluit we gaan weer terug. Volgens onze gids Hester, was dit de kortste gamedrive ooit. De ranger kon zelfs zijn laarzen leeg gieten en hij liep een uur later nog met een deken om. Nu iser besloten morgen vroeg een tweede poging te wagen. Als het weer goed is maakt hij ons allemaal om half zes wakker, zodat we om zes uur alsnog op pad kunnen gaan. Dus maar even gezellig geborreld met elkaar en daarna aan het eten. Koedoe, een soort antilope. Maar het smaakte prima. Geen koedie gezien, maar ondertussen wel gegeten. Nu na het eten maakt iedereen zich langzaam op om naar bed te gaan. Morgen vroeg met de ranger mee. Dus op tijd op. Die beste jongen, want zomoud is hij niet, komt ons morgenvroeg allemaal persoonlijk wakker maken, dus dan moeten we er ook uit. En vergeet niet het is hier een uur kater dan in Nederland. Als ik mooie foto s maak zal ik ze morgen bij voegen. Maar het internet werkt hier niet altijd optimaal, dus afwachten tot het volgende verhaal zondZondag 26 februari. 5 uur op om , om 6 uur in de truck te zitten en met  de GMe Drive. Allerliefste dieren, antilopen , impallas, hartenbeesten etc gezien. Daarna in de lodge een ontbijt genuttigd, we zij namelijk op een nuchtere maag vertrokken. En na het ontbijt weer op weg ri. Krugerpark. Onderweg de Panorama route gereden. Prachtig. Mooie uitzichten, prachtig Canyan, de op drie na grootste van de wereld. En een mooie waterval. Zo tegen 5 uur waren we in het Krugerpark. Daar ons ge installeerde in de tent en ook deze avond weer op tijd in bed. Morgenvroeg u's het weer 5 uur op voor een helemaal Game Drive.........Maandag 27 februari. Vroeg op om met de jeeps het Krugerpark in te gaan. Het weer is prima, dus nu maar afwachten of we wat zien. En we zien inderdaad heel veel. Van de Big Five zien we er vier. We missen alleen het luipaard. Maar verder Super. Om 13.00 uur midden in het park, onder bewaking van een gewapende ranger een heerlijke lunch. Fantastisch. We genieten van 06.00 uur tot 16.00 uur in het park. Prachtig. Ik hoop dat de foto s ook over komen. In het Krugerpark hebben we geslapen in een super tent. Mooi.                         Dinsdag 28 februari.  Vanuit Krugerpark vertrekken we ri Swaziland. Weer een ander deel van Afrika. Een zelfstandig koninkrijk, met een koning die 35 vrouwen heeft. Onderweg weer genieten van dit mooie land. Volgens onze gids, Hester hebben we geluk. Tot januari was alles erg droog, eigenlijk al drie jaar erg veel droogte, maar er is nu veel regen gevallen, dus alles is mooi grien. Lopend de grens over van uit Zuid Afrika naar Swaziland. Daar lunchen we ook heerlijk Bobotie. Echt Afrikaans. Zo tegen half vijf bereiken we onze lodge in Swaziland. We zitten in Beehives. Een soort grashutten. Fantastisch. Deze accomodatie ligt midden in een park, en de wilde dieren antilopen zebra s wrattenzwijnen etc lopen rond de huisjes. Prachtig. Echt de dieren heel dicht bij. We worden gewaarschuwd voor de meertjes rond het geheel, daar leven nijlpaarden en krokodillen. Ook s avonds moet je bij de huisjes blijven. De dieren zijn mensen gewent, maar het blijven wilde dieren. Dat merken we als we s avonds terug wandelen, met zaklantaarn, vanuit het restaurant. We struikelen bijna over een kudde zebra s die door ons beschenen met de zaklantaarn er in galop vandoor gaan. Jammer, morgen vertrekken we hier weer. IMG_0283IMG_0160Weer op tij op, 1 maart, wat we zullen een bezoek brengen aan een lokale stam. Nog even iets van gisteren, we hebben impalla gegeten. Ze zijn prachtig om te zien, maar smaken ook heerlijk. Het bezoek aan de lokale stam is erg leuk. We krijgen als dames allemaal een doek om, want vrouwen mogen geen lange broek dragen. Verder zingen en dansen we. Morgen de foto s van een dansende Bert. Daarna reizen we verder Swaziland door bezoeken een kaarsenfabriek en een lokale markt. Dan ook wandelende de grens weer over en weer terug in Zuid Afrika. We reizen naar Hluluwe. Ook hier verblijven we midden in een park in een leuk huisjes. Morgen hebben we hier weer een Game Drive. Super. Als het internet werkt, dan morgen foto s van de Beehives en de Game Drive. IMG_0665IMG_0510IMG_0443IMG_0437IMG_0426IMG_02682 maart. S ochtends een bezoek gebracht aan een lokaal schooltje en een wel heel arme familie. We hadden allemaal iets mee om dar af te geven. Zodat zij voor een hele maand aan boodschappen had. Onze bijdrage voor toch wel de armoe hier. We kregen te horendat de kinderen wel 10 tot 15 km. Lipepen om naar school te komen. Vanaf dit bezoek door naar het Hluweluwe reservaat voor een Game Drive van 5 uur. Erg leuk, de omgeving was erg mooi, maar in het Krugerpark hebben we meer dieren gezien. Wel hier heel veel neushoorns en aan het eind een kleine kudde olifanten, wel weer erg leuk. Daarna weer terug naar onze leuke huisje ook midden in een park . Dichtbij de huisjes nog een groep giraffen. Morgen weer verder.                                          3 maart ,s ochtend s op tijd op om naar het St Lu is meer te rijden. We hebben Vanwalleghem gezien maar nog geen nijlpaarden en die hopen we nu te kunne spotten. En...dat lukt eerst wat hoofden alleen boven water, maar op een bepaald moment een strandje met heel veel nijparden en niet alleen de hoofden. De boottocht is erg mooi, mooi weer, we zitten boven op het dek, resultaat, verbrand, maar dat mag de pret niet drukken. Daarna reizen we door naar een andere lodge, de huisjes zien er fantastisch uit. Hele vrolijke kleuren markeren onze huisjes. Daar bezoeken we ook een Zoeloe dorp met dans en muziek. Bert is vanwege zijn witte baard favoriet bij deze zoeloes. S avond s weer gezellig eten, het begint wat teregen maar dat is niet erg. Morgen weer vroeg op. Half zes, half zeven ontbijten, we hebben een lange reisdag voor de boeg naar de Drakensbergen. 4 maart een lange reisdag. Om 07.30 zitten we al in de bus. Zo af en toe krijgen we de gelegenheid om even de benen te strekken, maar verder is het reizen. We arriveren zo tegen 17.30 uur in ons hotel in de Drakensbergen. Morgen een trip over de Sani Pas naar Lesotho. Hier wel WiFi, dus nu het verhaal. Tot morgen.  5 maart. Heel slecht WiFi . Dus geen verhaal. Komt morgen. Probeer alleen wat nieuwe foto s         5 maart, Lies is jarig en juist vandaag heel slecht internet. Maar het is niet anders. We zijn, dat wordt gewoon weer heel vroeg opgestaan ,eerst ontbijten , dan in de bus terug naar Uderberg en daar stappen we in vier wiel Drive voertuigen om een trip te maken over de Sani pas.  Die vier wiel had je echt wel nodig. Wat een rit . Om gewoon te voet te gaan was het nog haast niet beloopbaar lat staan met auto,s onze chauffeurs zijn wonderen van stuurmanskunst. Ook dit was met recht een van de slechtste wegen van de wereld. Of eigenlijk mag je dat keienspoor waar we over heen rijden geen weg noemen. We klimmen verschrikkelijk stijl, maar de uitzichten op de Drakensbergen zijn fantastisch. Wat een bijzonder gebergte. We gaan de grens over met Lesotho , wat uitgesproken wordt als Lesoethoe. Stempeltjes in de pas en verder, op eigenlijk geen weg meer. Super.  In Lesotho bezoeken we een herdersstaf. Ook heel. Inzonderheid zoals deze mensen in de bergen leven. Voornamelijk van de wol van de schapen. En het kan daar s winters echt koud zijn. Sneeuw is daar heel gewoon. We eten een hapje in de hoogs gelegen kroeg van Zuid Afrika, meer dan 2800 mtr. En aanvaarden dan de terug reis die net zo moois is als naar boven . Na het eten probeer ik nog een keer te Skypen en het lukt, alleen ligt Lies nu moe en uitgeteld in bed. Jammer. Wij gaan ook op tijd, morgen vroeg om  half zes er weer uit.                                     Maandag 6 maart, vroeg op, vroeg in de bus, want we hebben een lange reisdag naar de kust. De Wild Coast. Dus E- reader mee in de bus en wat lezen en uit het raaam kijken naar het wisselende landschap ,,zo met elkaar vermaken we ons wel. Tegen half vijf arriveren wel bij onze lodge. Een super locatie vlak aan zee. Erg leuk. Iedereen wandelt na deze lange tocht toch nog even naar het strand en bekijkt even de mooie hoge golven. Daarna even borrelen, douchen een hapje eten en deze avond kunnen we wat na borrelen, want morgen vroeg kunnen we uitslapen. Hoeven er niet eerder uit dan ongeveer half acht.

1. Dinsdag 7 maart, ondanks alles toch automatisch zo tegen vijven wakker, maar we kunnen nog even. Ontbijten en daarna vertrekker een gedeelte van de groep voor, volgens onze gids Hester, een pittige wandeling. Bert gaat mee, ik heb Toon en Wilna en Dik en Annet gevraagd of ze op hem willen passen. De foto van de trail komen dus een volgende keer.
  2. IMG_0180IMG_0179
  3. Dinsdag 7 maart. De wandeling was erg mooi , maar wel vermoeiend. Dus ben ik blij dat ik deze keer niet meegegaan ben. Lekker een ochtend  bij het zwembad. Vanmiddag gaan we op bezoek bij een  Xhosa dorp. Ook dat is erg leuk. We worden met gezang ontvangen. Geen toeristisch gebeuren, gewoon in een normaal dorp.  Daarna nog een boottochten op de rivier die uitmond in de zee. Dat is heel gezellig, want op advies van Hester heeft iedereen een drankje mee genomen, en zoals het spreekwoord zegt, als de wijn is in de man.
  4. Woensdag 8 maart, we reizen door naar Port Elisabeth. Een lange reis. Worden even uit de bus gelaten om een camera obscura te bekijken en een redelijk authentiek Engels dorpje met volgens onze gids meer dan 50 kerken. Leuk om daar doorheen te wandelen. Zo tegen vijf uur bereiken we Port Elisabeth en bekijken daar de haven, wat kunstwerken in verband met Mandela en rijden dan door naar ons hotel. Een gewoon hotel, niks leuke huisjes. Maar het is maar voor 1 nacht , morgen reizen we verder.
  5. IMG_1167IMG_1155IMG_1138IMG_0978IMG_0966Donderdag 9 maart, we reizen verder ri Knysna. Een heel leuke tocht. We rijden nu de tuinbouwtentoonstelling en komen verschillende bruggen tegen onderweg die over diepe kloven gaan. Bij verschillend bruggen maken we even een stop. Een lange stap bij een prachtige hangbrug, even een stuk klimmen ongeveer drie kwartier en we zijn er. Super. Een lekkere rustpauze aan het strand daar even genieten en door. De volgende twee dagen zitten we weer super. Allemaal kleine huisjes in het rond met in het midden een zwembad. Dus.  Wat willen we nog meer. Gewoon genieten
  6. IMG_1181

1. Margo Slot:
    Heel veel plezier
  2. Rick en Manon:
    22 februari 2017
    Een hele goede reis gewenst. Veel plezier samen en lekker genieten
  3. Marjon:
    22 februari 2017
    Volgen Schiphol site jullie vlucht (nu) nog volgens schema!

Fijne reis, geniet ervan samen.
  4. Willy:
    23 februari 2017
    wat leuk op deze manier veel plezier en goede reis
  5. Gesiene en Henk:
    24 februari 2017
    Het begint al spannend, is het vliegtuig op tijd vertrokken? Wij wensen jullie een fijne en spannende vakantie. Gesiene en Henk
  6. Marjon:
    Top!
    Benieuwd naar de volgende foto's!
  7. Greet:
    24 februari 2017
    Ziet er al leuk uit veel plezier
  8. Karin Oosterveld:
    Heel veel plezier
  9. Marjon:
    26 februari 2017
    En..... game drive gehad?
    Wachten in spanning op een foto van ...
  10. Rick en Manon:
    28 februari 2017
    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en allemaal zien. Ben erg benieuwd naar de foto's en naar jullie volgend verhaal. Veel plezier en lekker genieten samen:-) Groetjes Manon
  11. Greet:
    1 maart 2017
    Mooie foto's zus, veel te zien have fun
  12. Margo Slot:
    1 maart 2017
    Prachtige reisbeschrijving en hele mooie foto,s...benieuwd naar jullie volgende verhaal/foto,s
  13. Willy:
    1 maart 2017
    ik ga er af en toe eens goed voor zitten en dan genieten van het mooie reisverslag tot nu toe. we wachten weer af
  14. Karin Oosterveld:
    1 maart 2017
    Prachtige foto's, ziet er allemaal even mooi uit. Geniet ervan. Dikke kus
  15. Gesiene en Henk:
    1 maart 2017
    prachtige foto's. Zoals je de dieren in het wild ziet, zie je ze nergens. Blijf genieten.
  16. Rieks en Lucie:
    2 maart 2017
    Geweldig ,lijkt werkelijk super en we kijken nu al uit naar de,,dansende Bert''.
  17. Margo slot:
    2 maart 2017
    Geweldige foto,s met een prachtige reisbeschrijving...ben benieuwd naar de foto van een dansende Bert
  18. Rijn en Erica:
    2 maart 2017
    Wat een wereldreis is het toch, letterlijk en figuurlijk! Veel plezier samen!
  19. Greet:
    2 maart 2017
    Die zwager van ons is een echte vakantie danser op familie feestjes danst hij niet benieuwd naar de dansfotos
  20. Karin Oosterveld:
    2 maart 2017
    Ben ook erg benieuwd naar de dansfoto's van Bert. Dat hoogtepunt van de vakantie wil ik wel zien, kan me namelijk niet meer herinneren wanneer ik hem voor het laatst heb zien dansen.
  21. Rijn en Erica:
    2 maart 2017
    Leuk dat we jullie reisblog dank zij Jaap (van Marja) gevonden hebben. Volgen met plezier jullie reis en foto's. We herkennen heel veel. Vooral de overnachtingen in de beehive in Swaziland is bijzonder! Geniet!
  22. Willy:
    3 maart 2017
    ik sluit me aan bij de vorige schrijvers, maar Emmy, Bert neemt toch ook wel een foto van een dansende Emmy neem ik aan (of film)
  23. Marjon:
    3 maart 2017
    Geen dieren meer eten dat is dieren mishandeling
    Kusje van Veerle
  24. Margo Slot:
    5 maart 2017
    Goed gedaan,Bert,wat een performanceook goed om je benen en lijf te strekken want jullie moeten ook grote afstanden overbruggen....En dat Bert favoriet is bij de zoeloes.....ach.....crazy dutchman....wij begrijpen het allemaal,die baard he? Groet uit het friese
  25. Rijn en Erica:
    6 maart 2017
    Ha reislustig duo, wat leuk om jullie zo te volgen. En Bert maar goed dat je geen korte korte broek meer draagt dan was je helemaal...... onweerstaanbaar :)
  26. Greet:
    7 maart 2017
    Echt mooi tussen die beesten echt wat voor emmie wel jammer dat je de bruiloft van wouter er niet was maar prachtige plaatjes
  27. Margo Slot:
    7 maart 2017
    Tjonge,zeg,jullie worden kampioenen in het vroeg opstaan....maar het blijft een prachtige belevenis....zeker ook voor de thuisblijvers om jullie verhalen en foto's zo mee te kunnen beleven....
  28. Dennie Oosterveld:
    7 maart 2017
    Ziet er erg mooi uit daar!!!
  29. Henk en Gesiene Huuskes.:
    8 maart 2017
    Prachtige verhalen en mooie foto's. We zijn benieuwd naar meer.
    WE lezen dat het borrelen ook goed gaat. Emmie, we zijn blij dat de griep voorbij is.
  30. Marjon:
    8 maart 2017
    Wauw, super uitzichten, dieren van dichtbij, top! Geniet ervan met z'n 2-en!
  31. Karin Oosterveld:
    9 maart 2017
    Ziet er allemaal super uit zeg. Geniet ervan met elkaar.

Dikke kus je (schoon)zus
  32. Margo Slot:
    10 maart 2017
    Wat een prachtige reis....als jullie weer op honk zijn, moeten jullie vast helemaal afkicken van alles wat jullie hebben gezien en beleefd...super!!
  33. Rijn en Erica:
    11 maart 2017
    Wat heerlijk om te lezen dat alles zo super is, zo"n wereldreis maak je tenslotte niet zo heel vaak in je leven. Geniet van alle indrukken, mooie ontmoetingen en elkaar!